Pisalismy juz o tym (tu nasz post
o możliwościach pozyskiwania klientów przez prawników z 2013 roku), ale nie
wszyscy prawnicy zapoznali się ze stanowiskiem KRRP. Na ten temat odpowiedział Zenon Klatka, Przewodniczący
Komisji ds. Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych
Czy radca prawny
może pozyskiwać klienta za pośrednictwem serwisu internetowego działającego
według następujących zasad: radca prawny nie inicjuje kontaktu ale jedynie
odpowiada na zapytanie potencjalnego klienta; serwis udostępnia obu stronom
możliwość nawiązania wzajemnego kontaktu jeszcze przed wyborem oferty przez
potencjalnego klienta; proponowana przez radcę prawnego wysokość wynagrodzenia
za usługę nie jest dostępna innym osobom „ odwiedzającym” serwis; klient który
skorzystał w tym trybie z usługi radcy prawnego może na tym serwisie wyrazić
swoją opinię o usłudze i jej ocenę . Te dane są dostępne osobom „odwiedzającym”
serwis ?
Pozyskiwanie klienta zostało w art. 26 ust. 1 Kodeksu Etyki
określone jako wystąpienie przez radcę prawnego z bezpośrednią propozycją
zawarcia umowy z konkretnym klientem. Przepis ten zabrania też pozyskiwania
klienta w sposób sprzeczny z prawem, dobrymi obyczajami i godnością zawodu – w
tym również w sposób naruszający konkretne zakazy wskazane w art. 25 Kodeksu.
Opisany w pytaniu sposób kontaktowania się radcy prawnego z
potencjalnym klientem a następnie zawierania z nim umowy nie naruszą powyższych
zasad. Radca prawny
przedstawia bowiem swoją propozycję zawarcia umowy (a nawet ofertę)
potencjalnemu klientowi który takich propozycji oczekuje przedstawiając swoje
zapotrzebowanie w ww. serwisie. Nie
zmienia tej oceny okoliczność, iż klientowi może zostać przekazana większa
liczba propozycji o różnych radców prawnych (jest to sytuacja podobna do
konkurowania o klienta w trybie zamówień publicznych).
Nie można też uznać za naruszenie zasad etyki zawodowej zgody
radcy prawnego, zawierającego w takim trybie umowę z klientem, na ewentualne
umieszczenie w serwisie opinii i oceny o jakości świadczonej pomocy prawnej.
Każda profesjonalna usługa radcy prawnego podlega ocenie klienta, również
wyrażanej publicznie. Radca prawny nie może jej zapobiec, a jego wpływ na treść
takiej oceny jest wyłącznie pośredni i wynika z profesjonalizmu udzielonej
pomocy prawnej.
Źródło: e-kirp
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz